woensdag 21 november 2018

Winter comes

Of we het nu leuk vinden of niet,
de winter laat zich de laatste dagen goed voelen.
Precies op tijd!
Want mijn nieuwe winterjas is net af.
Alleen daarom al vind ik winter best wel leuk.
Je kan een statement maken met je jas.


Dat mijn jas eentje met ruiten zou worden,
stond al lang vast.
Ik blijf een grote fan van ruiten.
Blij als een kind dat dit seizoen overal ruiten te zien zijn.

Een geschikte stof vinden,
bleek net wat minder makkelijk.
Tot ik vernam dat Den Boom in Lier totale uitverkoop deed.
Echt wel jammer, 
want je kon er heel mooie klassiekers scoren.
Gelukkig voor mijn portemonnee ging er ook 50% van de prijs af.
Voor een jas heb je al gauw een paar meter stof nodig.

Ik zocht en kocht een mooie ruiten wollen stof in beige-groene-paarse tinten.
Ruiten, dus best wat puzzel- en denkwerk tijdens het knippen.
Als voering van voor- en achterpand koos ik een gewatteerde jersey,
en voor de mouwen een gladde (synthetische) voeringstof.


Qua patroon wilde ik een wat klassiek model met een hip en hedendaags kantje.
Fibre Mood to the rescue!
Als blogger achter de schermen, 
krijgen we de nieuwe modellen al een paar weken op voorhand te zien.
Wat bleek, er zou een patroon voor een jas in staan.
Precies datgene waar ik naar op zoek was.
Ik stelde me dus kandidaat en naaide de Roma jas.

Roma is een oversized model tot aan de knie,
met een schoudernaad die lager op de arm hangt,
een brede kraag die openvalt,
en zakken in een schuine naad op het voorpand.
Zwaar fan van die zakken!
Volgens patroon sluit je de jas met drukknopen, wat ik gewoon volgde.

Ga gerust eens in de hippe boutiques kijken voor een winterjas.
Dit is hét model dat je overal zal zien.
Maar dan aan 250euro of meer.
Voor 1 keer kan je zeggen dat je het zelf goedkoper kan maken.


Afgaand op de matentabel,
zat ik net op het randje van een L-XL.
Wetende dat de jas oversized is,
koos ik voor de L,
maar ik tekende geen naadwaarde aan de zijnaden,
zodat de jas in de breedte dus tussen een M en L zit.
Een M had ook wel gepast, zij het dan minder oversized.
(Voor referentie, ik draag nu confectiemaat 42-44 of L)

Oversized betekent ook dat je er wat breder zal uitzien.
Dus moet je je styling er wel op aanpassen.
Onder zo'n jas draag je best een skinny broek,
of een rok of jurk (korter dan of tot op de knie) met panty's.
Ik koos hier voor aanpassende lange laarzen.
Al zou een enkellaarsjes of slobberlaarzen ook nog wel gekund hebben.
En uiteraard een grote, warme sjaal erbij.

Ik voelde me alleszins op en top in de mode hier in Antwerpen.


Jas:

Patroon: Roma by Fibre Mood
HIER te koop.

Stof: ruiten wollen stof en voering van Den Boom in Lier

4 opmerkingen:

  1. Whaw, deze is echt schitterend. Bedankt voor het stijladvies, misschien ga ik wel eens met patroon en jouw tips aan de slag. Maar eerst moed verzamelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig! Schoon gerief, héél schoon gerief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fietfieuw! Jij en die jas, perfecte match!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben fan!! Prachtig model en heerlijke stofkeuze! Misschien toch eindelijk eens een jas voor mezelf maken!

    BeantwoordenVerwijderen