vrijdag 5 april 2019

Sunshine is the best medicine (About Blue Fabrics)

Het zonnetje doet erg haar best om de dagen te verwarmen,
al zijn het nog geen temperaturen om zomers gekleed te gaan.
De nieuwste collectie stoffen van About Blue Fabrics laat je echter al de kans
 om je kleerkast voor te bereiden.
Dat kan niet anders met een naam als "Spring Fruit".
4 zonnige french terry's met mooie prints.


Wij kozen voor "corn flower".
Een bloemenprint met frisse gele en blauwpaarse kleuren op een ecru achtergrond.

Ik naaide een rokje.
Zo'n 'paperbag skirt' model.


Hoe?
Eigenlijk is dat vrij simpel.
Ik gebruikte de volledige breedte van de stof,
bepaalde hoe lang de rok moest worden (30cm in dit geval),
berekende dat er 4cm zoom aan ging komen,
een elastiek van 3cm hoogte (afgemeten op haar taille),
en 2cm rand boven de elastiek.
Met nog 1cm extra naadwaarde aan de tailleband, 
en rekening houdend met de stof die bovenaan dubbel wordt genomen,
knipte ik een hoogte van 45cm.
Achternaad stikken,
rok omzomen,
bovenaan locken,
11cm omplooien bovenaan,
vast stikken op 1cm (met een paar cm opening om de elastiek erin te kunnen schuiven,
stiksel geven op 2cm van de bovenrand,
elastiek erin,
gat toe stikken,
stof verdelen over de elastiek,
stiksel in de naad om de elastiek wat vast te zetten,
koordje erop naaien.
Klaar!


Ik voegde nog 2 grote zakken toe.
De Isa dress van Bel'Etoile heeft daar een patroondeel voor.
Die stikte ik zo dat ze voor 1/3 over de (optische) zijnaad naar achter zitten.
Grote zakken zijn altijd goed.



Omdat we van matching outfits houden,
vooral als ik ze zelf genaaid heb,
bedacht ik dat ze nog wel een shirtje kon gebruiken.
Ik had net nog een mooie spons (rekbare badstof) gekocht bij De Stoffenmadam.
Qua kleur bleek dat de perfecte match te zijn.


Het patroon is ook de Isa,
maar ik maakte een V-hals
en knipte een korte mouw.
Met een stukje ecru boordstof kreeg het een retro-tintje.

Aangezien mijn meid niet altijd even enthousiast is over een effen kledingstuk,
kocht ik bij Veritas nog een patch om op te strijken.
Even twijfelde ik of het op spons wel goed zou blijven zitten,
maar die vrees bleek ongegrond.
Al kan het zijn na het wassen,
dat ik er nog eens met een stiksel zal moeten langsgaan.
Maar dat zien we dan wel weer.

Good Vibes only, right!?!


Good vibes, zeker voor mijn meid die het zonnetje gezien heeft.
Een beetje kou, daar kan ze dan wel tegen!






Ik heb nog zo'n 90cm op volledige breedte over
(min 2 lapjes voor de zakken),
die ik graag weg geef op mijn instagram.
Kijk even daar als je graag wil winnen!


Vanaf vandaag ligt deze collectie stoffen in jouw favoriete stoffenwinkel.
Shoppen maar!
En laat de stof niet te lang liggen,
we willen de lente in de straten zien!


Rok:

patroon: eigen improvisatie
stof: corn flower - Spring Fruits by About Blue Fabrics

Shirt:

patroon: Isa sweater by Bel'Etoile
stof: spons by De Stoffenmadam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten