zondag 19 januari 2020

Baby It is Cold Outside

Blaas - Blaas - Blaas...
Na maanden het stof even van mijn blog geblazen...
Sinds oktober heb ik een nieuwe job en die heeft al heel wat tijd gekost,
waardoor het naaien op een erg laag pitje is komen te staan.
Soms gebeurt dat.
Het leven neemt het over.
Bloggen schiet er dan al helemaal bij in.

Maar ik wilde al heel lang een bomber jas in Buffalo plaid.
En die vond ik niet zomaar in de winkel.
Dus zat er niets anders op dan het zelf te naaien.

Het werd een proces van lange adem.
Elk half uurtje dat ik ook maar even tijd had - 
lees: geen plannen had met het gezin,
niet naar hier of ginder moest rijden voor de kids,
niet bezig was met de was en de plas,
of eentje moest helpen met huiswerk - 
besteedde ik aan het naaien van deze jas.



Voor het patroon ging ik shoppen bij Pauline & Alice.
Het Serra Jacket heeft 3 opties,
maar mits wat mix&match kan je nog vele andere jassen creëren.
Ik maakte een combinatie van optie B en C.


Waarom ik voor deze jas koos?
Omdat ik fan ben van raglan mouwen in een winterjas,
en de meeste bombers een gewone inzet-mouw hebben.
Met een raglan mouw heb je net wat meer bewegingsruimte,
en ik draag graag dikke truien in de winter.



Ik gebruikte een buffalo plaid die wat grover geweven is,
en voerde met het pelsje waar ook de kraag uit gemaakt is.
Bio katoenen teddy fleece, trouwens, 
om het niet te zweterig te maken.


Die kraag zit ook wat verder naar opzij,
wat ik ideaal vind om de jas met een sjaal te dragen,
zonder dat het allemaal te dik zit aan mijn hals.



Door de aanpassingen en het mixen van patronen,
bleek de lengte van de rits net wat te kort.
Nu vind ik het sowieso altijd moeilijk om de juiste lengte van rits te vinden,
aangezien de langere ritsen per 5cm verspringen,
en ik heb geen goeie ervaring met het op maat maken van een rits.
Maar je kan altijd wel op een creatieve manier de situatie redden...
Ik haalde bij Veritas een riempje dat ik aan de onderkant vast naaide.
En zo lijkt het dat het ervoor gemaakt werd.


De jas werk je onderaan af op de klassieke manier,
buitenstof aan voering naaien en naar binnen strijken.
Om het effect van een bomber te krijgen, 
naai je er dan een elastiek tussen.

Normaal was de afwerking van de mouw op dezelfde manier,
maar ik gebruikte grof gebreide boordstof om een extra boordje te creëren.



Voor de zakken, knipte ik de stof in biais, 
dat geeft een speels effect met de ruiten.
En leuk met de ritsjes, vond ik toch.
Het borstzakje liet ik achterwegen.


Verder geen aanpassingen.
Ik keek op de tabel van de afgewerkte afmetingen,
en koos de perfecte maat.


Wat vinden jullie trouwens van de foto's?
Blijkt dat we een talent in onze buurt hebben wonen.
Een buurman met een hobby fotografie...
Ik heb al gezegd dat die zijn diensten moet verkopen,
want dat er menig bloggend naaister is,
die vloekt op het feit dat ze geen goeie fotograaf heeft
om haar eigen naaisels op beeld te krijgen.

We trokken naar Hof Ter Linden in Edegem en op een klein uurtje was het gefixt.
Dankjewel, Sven!





Bomber jas:

Patroon: 
Serra Jacket by Pauline & Alice

Stof: 
buffalo plaid - 2dehands gekocht
teddy fleece bio katoen by Madeline De Stoffenmadam 

Foto Credits:
Sven Peeters

6 opmerkingen:

  1. Blij je hier terug tegen te komen! En wat een prachtstuk, je hebt jezelf weer overtroffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's en topstuk deze jas! Het aanpassen aan een nieuwe job en minder naaien is hier heel herkenbaar maar met het nieuwe jaar kwam hier ook de energie terug

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal jij! I love it! En geweldig opgelost met die sluiting onderaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit jasje is je inderdaad op het lijf geschreven! Mooi patroon inderdaad!
    Win-win daar met je buurman, want als hobby-fotograaf ben je ook al eens blij met een enthousiast model :-)

    BeantwoordenVerwijderen