vrijdag 29 september 2017

She was knitting before knitting was cool

Tijdens onze vakantie in Zweden was het in de ochtend en naar de avond toe, redelijk fris.
Je moest wel een trui aan.
Ik zag daar verschillende kinderen met gebreide truien met Noorse jacquard.
Niet van dat oubollige spul van in de jaren stillekes,
maar echte mooie, hippe truien, al dan niet met een knopensluiting aan de hals.
Je raadt het al...
Ik werd verliefd op die truien.

Ik ging googlen op zoek naar zo eentje voor Suze.
Maar de zoektocht was tevergeefs.
Verkeerde seizoen waarschijnlijk.
Ik vond er enkele die 1) niet mooi waren,
en 2) véél te duur voor mijn portemonnee (want handwerk).

Toen herinnerde ik me wat mijn oudste zus eens zei...
Dat ze breien écht wel leuk vindt,
maar niet weet voor wie ze zou moeten breien.
En ze een breiwerk nooit mooi in elkaar gezet kreeg.
Ze doet dat trouwens al meer dan 40 jaar, dat breien.
Toen het helemaal nog niet zo cool was.

Googlen naar patronen kan ik beter.
Ik vond al gauw een mooi patroon van Phildar.
Drukte het af, 
reed naar Veritas voor mooie wol,
en mijn zus deed de rest.
Gaandeweg hoorde ik wel wat gemorrel,
over dat telpatroon dat véél tijd in beslag nam.


Maar kijk,
een goeie maand later was het klaar!
Ik zette de trui in elkaar,
en het past perfect.



Om de outfit compleet te maken,
zocht ik in mijn stapel stoffen naar iets bijpassends voor een rokje.
Ik botste op een lap van Miss Chips, gekocht bij Mon Depot.
Werkelijk waar het zachtste stofje der zachte stoffen!
Zalig om te verwerken.


Het patroon van de Lotta rok werd uit de kast gehaald.
Net wat gesofisticeerder dan een gewone rimpelrok,
maar toch nog snel klaar.
Ik koos voor dezelfde stof aan de zakken,
om het accent op de trui te laten.
Gouden knoopjes op de zakjes zijn het enige folieke van de rok.


Ik maakte de 6 jaar.
Maat 6 jaar al voor mijn 4,5 jarige!
Perfect van lengte.
Een beetje breed nog in de taille.
Ik stak een knoopsgatenelastiek in de tailleband achteraan.
Trouwens geen rits, 
ze trekt de rok gewoon over haar billen.
We gaan het niet moeilijker maken dan nodig is.



Blij als een kind ook toen haar nieuwe sokken in de bus zaten.
De perfecte match en kers op de taart om de outfit compleet te maken.
Daar kan ik nu eens happy van worden!


Minder happy was ik met de fotoshoot.
Ze had er geen zin in.
Ze wilde liever op de iPad spelen.
En op de koop toe begon het ineens ook te regenen.
Ik hoor wel vaker dat Suze zo mooi naturel op de foto's staat.
Wel geloof me,
het loopt hier ook niet zo van het leien dakje.
Bewijs, zegt u?
Oordeel zelf.






Gemiddeld maak ik zo'n 200 foto's voor 20 goeie.
Jullie ook?
Hier maakte ik er maar 85, die regen enzo.
Maar heel af en toe heb je dan zo eens écht een lucky shot.
En daar doe je het voor.


Trui:

patroon: Phildar bij De Breiboerderij
wol: Veritas

Rok:

patroon: Lotta skirt by Compagnie M
stof: Miss Chips by Mon Depot

Kniekousen: Aliexpress

16 opmerkingen:

  1. PRACHTIG vind ik die trui! PRACHTIG! Moest iknkunnen breien, ik begon er direct aan... Wat een geslaagde outfit, die mag hier zo in de kast 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn hartje smelt bij die laatste foto! WAW! Maar dat telt evenzeer voor de trui, je maakte een mooie keuze (dat accent in donkerrood aan hals en bovenkant mouwen is super), maar je blijkt ook een talent in de familie te hebben. Mooi werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauwh... wat een mooi setje! En prachtige foto's, vooral die laatste!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt prachtig! Wat een geduld van uw zus om zoiets te breien. Die ene mooie foto (allez er zijn er meerdere mooi maar die laatste dus) toont dat die dochter van u echt met alles staat. Weer een topper

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie 'complete' outfit. Wat betreft de foto's... I feel your pain 😂 Hier ook een dochter die allesbehalve graag meewerkt met momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig geheel ! En die laatste foto is echt heel mooi ! Ene om in te kaderen. Ach ja kinderen hé......we kennen dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zalige trui, en die laatste foto: Waw! Het maken van 200 foto's voor slechts enkele goeie, zoooo herkenbaar. En dan zuchten op Oona tijdens het nemen ervan 🙈 Achteraf voel ik me daar toch soms wel een beetje schuldig over 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige foto, wat een ogen heeft jou patatje !! dikke duim voor de zus, ik hou ook wel van die lekker Noorse/zweedse truien :) en wat een coole sokken !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knappe meid.
    Die Zweedse jongens zouden nogal loeren naar jouw dochter 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  10. echt een mooie trui zeg!! en een pracht outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig! Doe mij ook zo'n zus! Ik vrees dat ik mijn broers nooit zover ga krijgen om ook aan het breien te gaan ;) En herkenbaar van de foto's.... Soms ben ik blij dat de meiden niet herkenbaar op mijn blog komen. Dan kan ik de gekke bekken er gewoon afknippen....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig een zus die zo goed kan breien! Ziet er helemaal geweldig uit voor je mooie Suze!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben echt helemaal verliefd op deze outfit! De trui, het rokje, de kniekousjes, allemaal geweldig gecombineerd! x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige outfit! Een heel werkje, zo'n jacquard trui, je zus deed een prima job!

    BeantwoordenVerwijderen