zaterdag 30 december 2017

The Season to be Jolly

Waarschijnlijk gaat het bij iedereen zo met de eindejaarsfeesten...
van het ene feestje naar het andere,
om met de familie van alle kanten gezellig samen te zijn.
Op kerstdag werden we verwacht bij de schoonouders in Nederland.
Oma&Opa brengen vaak de koude maanden door in warmere oorden,
maar dit jaar bleven ze nog eens thuis.
En dan is samen kerst vieren wel extra bijzonder.
Ook voor dit feestje naaide ik de outfit van mijn dochter en mezelf.


Mag ik eens met mezelf beginnen?
(Misschien zijn de foto's dan tegen het einde van de blogpost alweer vergeten - haha!)
Poseren zit mij niet in het bloed,
de dochter heeft daar meer talent voor.
Ik koos dit jaar voor een rok en blouse,
om eens geen jurk te naaien.


De rok is een eigen patroon dat ik tekende in de les patroontekenen voor vrouwen 
(rok&broek op maat - bij CVO - PIVA).
Zo een kledingstuk dat dus op alle plaatsen juist moet zitten.
Heel bijzonder is die rok verder niet.
Gewoon een vrij recht model (iets naar binnen kerend),
met nepen in de taille, een rits middenachter.
Genaaid in vrij stevig gabardine-katoen, zonder voering.
Noot aan mezelf: je rok moet je best wel nog eens strijken,
want kreuken staan niet netjes op de foto. Sorry daarvoor!


Het feit dat je zo een goed basispatroon hebt voor jezelf,
maakt dat je wel alle kanten op kan.
De enige grens is je eigen creativiteit!


De blouse is het laatste patroon van Rosie&Me:
Esther vroeg me of ik de plus size versie mee wilde testen,
en dat doe ik met héél véél plezier.
Haar patronen zijn werkelijk heel compleet en absoluut hun geld waard!
Ze legt heel uitgebreid uit hoe je het kledingstuk volledig op jouw maten kan afstemmen.
Dat gaat van een aanpassing aan de buste (nepen verleggen en al), 
tot rugbreedte, armbreedte, okseldiepte, lengte enzovoort.
Best wel wat werk, 
maar de moeite waard.
Zo zit je kledingstuk dus perfect op alle plaatsen.
En dat is heel erg comfortabel!


Voor deze versie koos ik een lekker warm flanelleke met ruitjes.
Zowat mijn signature style - volgens mijn naaivriendinnetjes.
Ik zie dat gewoon graag, plaid, checks, schotse ruit... 
hoe je het ook wil noemen.
Het is makkelijk te combineren,
heeft zo'n leuke retro-touch,
en gewoon minder saai tout court.
En nu heb ik een leuke, vrouwelijke flanellen ruitjesblouse. 
Dat vind je nooit in de winkel!


Gestyled met mijn chunky vest in precies de juiste kleur,
dito panty's,
en mijn camel laarsjes, 
was ik klaar voor een comfy kerstdag in Nederland.

De dochter dan...


Voor haar naaide ik een ietwat klassieker jurkje.
Omdat de oma dat zo graag ziet...
Eentje met een kraagje en knoopjes.



Ik ging nog eens ten rade bij La Maison Victor voor een leuk patroon.
De Minnie jurk staat in het laatste magazine van 2017.
Bijzonder leuk vind ik de pofmouwen en de afwerking met de elastiek in de taille,
voor een mooie pasvorm.



De mouwen kortte ik in, om 2 redenen.
In de eerste plaats had ik niet voldoende stof, 
1m bleek nét niet genoeg.
Het was puzzelen om alles eruit te krijgen,
en de mouwen moesten korter.
Maar anderzijds is een lange, katoenen mouw mijns inziens niet zo comfortabel.
Ik vind dat het altijd wat tegen trekt,
zeker als je er een cardigan overheen doet.
De dochter klaagt ook nooit over koude arme, dus...


Voor de knoopjes trokken we weer naar Veritas.
De jurk kon alleen extra "kersterig" worden met rode knoopjes.
Suze koos zelf mee.
't Is te zeggen, ze kon niet kiezen...
Dus koos ze voor rode knoopjes met witte stipjes,
en 1 hartje.



Qua maat zit ze ondertussen in de 116, met lengte 122.
Sowieso verleng ik bij LMV patronen altijd naar een maatje groter.
Kort is leuk, maar wordt snel té kort bij groeiende kindjes.



Ze droeg hierbij een rode kousenbroek,
en een donkerblauwe cardigan met wat feestelijke pins van kerst.
Niet op de foto, maar wel voor het feest.








 Voor deze foto's experimenteerde ik een beetje met mijn nieuwe lens,
cadeau voor kerst van de MDH.
Een 50mm/f1,8 lens, met vast afstand, zonder autofocus.
Poeh poeh, dat valt nog niet mee.
De lens zou ideaal zijn voor portretten, 
met dat extra bokeh effect (die wazige achtergrond).
En zeker in suboptimale lichtomstandigheden...

Gelukkig was Suze in een goeie, meewerkende bui.
Maar...
Het wordt nog héél véél oefenen!




Marie-Paule

Blouse: 
patroon: Elise blouse by Rosie&Me - plus size
stof: flanel uit de kast

Rok: eigen patroon
stof: gabardine katoen van Gallery Fabrics (nu Mon Depot)

Suze

Jurk:
patroon: Minnie jurk van La Maison Victor (nov-dec 2017)

7 opmerkingen:

  1. Jou dochter is toch zo'n prachtig kind! En jij bent een geweldig fotomodel. Ik herinner me jou nog in die retro outfit voor een wedstrijd, zo mooi! Dus gooi dat complex maar weg, het is voor niks nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee prachtige outfits als je het mij vraagt! Alvast een gelukkig nieuwjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal weg van alles, en vooral van de blouse!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer 2 stralende dames! Staat jullie allebei zo mooi en die foto’s ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, jouw blouse!! Prachtige halslijn!! Heerlijk als je zo eentje perfect op maat kan maken zodat ie nergens opengaapt of trekt!

    De rok is ook een mooie basic, ideaal bij zo'n blouse die alle aandacht mag trekken!

    En Suze straalt zoals steeds weer in een mooi jurkje! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw beide heel mooi en de Minnie staat haar prachtig. Ben ook heel erg fan van uw blouse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geheel in eigen stijl: prachtig! die tinten staan je bijzonder goed

    BeantwoordenVerwijderen