donderdag 8 december 2016

Like Snowflakes, Unique and One of a Kind

Of ik voor hem ook een winterjas kon maken, nadat zijn zus al 2 exemplaren rijker was...
Zo vroeg die grote zoon van mij.
Nu ga ik geen uitdaging uit de weg en begon al naarstig door mijn boekjes te bladeren.
In de La Maison Victor hadden er al geregeld leuke jassen gestaan, ook voor mannen.
Typisch aan dat boekje is dat ze die patronen zonder voering tekenen. Maar dat zag ik nog wel zitten, zo zelf een voering erin steken. De jassen van de zus hadden me al wat ervaring gegeven.
Ik botste op de Benno jas en die vond hij wel stoer.
Maar toen kwam het...
Hij wilde liever een rits in plaats van knopen.
En als het even kon, toch ook wel een kap.
Verder moest het een winterjas worden, maar ook weer niet té warm, want hij rijdt alle dagen met de fiets, maar heeft er een hekel aan als die teveel gaat zweten.
Dat zweten deed ik dan wel even in zijn plaats!

De Benno jas werd in de eerste plaats op maat getekend. Want aan de schouders moet hij een XS, maar naar de heupen toe heeft die eerder een S nodig. De zijnaad loopt dan ook een heel klein beetje in A-lijn, niet met het blote oog zichtbaar.


Het patroon van de kap haalde ik van een andere jas die in de LMV staat, een regencape.
Ik tekende de halslijn op maat van de Benno en paste het verder aan zodat de kap kon aansluiten op de ritsflap.


Voor die ritsflap keek ik nog eens heel goed naar de Louisa jas van de zus.
Ik paste dezelfde techniek toe, een ritsstrook en een ritsflap die erover valt.
Uiteraard moest de sluiting naar de andere kant.
En om de ritsflap op z'n plaats te houden, naaide ik houtje-touwtje knopen (van Veritas) op de jas.



Mijn zoon fiets alle dagen naar school (of tot aan het station) en in de winter vertrekt die als het nog donker is, en komt hij vaak pas thuis als de zon weer aan het zakken is.
Zichtbaarheid is voor mij dan ook een belangrijk punt bij een winterjas.
Ik vond reflecterende paspel bij De Stoffenmadam.
En het Benno patroon is daar ideaal voor, een hele resem naden waar je paspel kan tussen steken.
De rugpas met een verlaagde schoudernaad, de mouw bestaat uit 2 delen, en 4 zakken met kleppen.




De zakken sluiten met anorak drukknopen die ik in de uitverkoop van een hobbywinkel vond.
Op de onderste zakken streek ik nog een paar applicaties uit de Veritas.
Boys will be boys, niet waar!


Nog even over de voering.
Ik kocht bij De Stoffenmadam een sweaterstof met zachte fleece aan de achterkant, volledig van katoen (want dat is beter bij zweten).
Het is niet zo'n dikke stof, maar de zuivere wol van de buitenkant maakt dat meer dan goed.
Die wol vond ik overigens bij toeval in de kringloopwinkel.
Een lap van 2m voor 2euro. Echte wol, zo zei de zelfkant. Dat zijn van die gelukkige vondsten.




Vandaag had die zijn jas aan om naar school te fietsen.
Warm genoeg, beaamde hij, en comfortabel.
Missie geslaagd, dus?





Jas: 
patroon: aangepaste Benno jas uit La Maison Victor
buitenstof: grijze wol van de kringloopwinkel
voering en boordstof: de Stoffenmadam
rits en paspel: de Stoffenmadam
houtje-touwtje knopen en applicaties: Veritas

15 opmerkingen:

  1. Super mooi! Echt stoer en toch netjes. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow wow wow. Hoe doe je toch ... elke keer weer :-). Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow wow wow. Hoe doe je toch ... elke keer weer :-). Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel mooi, moet leuk zijn dat een tienerzoon hier om vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi resultaat. Hij is er zichtbaar tevreden over. Ik zie een mooie glimlach en tevens wat puber bescheidenheid. Knap gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, mooie jas zeg, en helemaal op maat, geweldig toch.
    Hij is er heel knap mee, een echte jongensjas!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi en praktisch! Geweldig zoals jij patronen aanpast! Chapeau. En dat zal je zoon vast ook vinden 😊

    Mariska
    Tcouponneke.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi gedaan! En die tevreden blik zegt meer dan genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zweet al in jou plaats, wat een prachtstuk heb jij ervan gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtig ! en heerlijk als mama toch nog aan de slag mag voor die grote stoere zoonexemplaren

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, hoeveel prachtjassen zijn er al van onder je machientje gerold? Erg geslaagd, hij zal wel blij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk, een kerel die goed weet wat hij wil... en natuurlijk een moeder die het zomaar eventjes klaarspeelt om aan al die eisen te voldoen! Prachtig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amai jong, weggeblazen. Ikke, door jouw jas.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O, zo mooi gedaan! En al die aanpassing die zomaar kopten, heerlijk. prachtexemplaar, en ik hoop dat mijn jongens op die leeftijd ook nog met zo'n vragen komen opzetten! Echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen