woensdag 10 februari 2016

Finch Fabrics and a good cause

Allicht hoef ik u Finch Fabrics niet meer voor te stellen. Een Belgische stoffen designer met hele mooie en aparte prints.
Ik ben fan!

En toen kreeg ik de vraag of ik een stofje van hen wilde testen. Daar zeg je toch geen 'nee' tegen!?!
Ik mocht kiezen uit 2 designs maar stelde hen voor om me te verrassen.
Wat later zaten er 2 lappen stof in de bus.

Eén hiervan wil ik u vandaag tonen.

Herinnert u zich nog het avontuur van de beer, het konijn en de blaasbloemen? Dat jurkje was met stip het lievelingsstuk van de dochter. En toen dat jammerlijk te klein werd, moest ik het in alle stilte laten verdwijnen. Na een tijdje stopte ze met erachter te vragen...

Groot was dus haar vreugde om te zien dat er een nieuw stofje was met datzelfde konijn en vriendje beer. 'Mooi!! Weer een jurkje, alstublieft, mama' zei ze.
En dat werd het ook.



Ik paste het patroon van de Ileana jurk van Compagnie M aan om een jurkje te maken met een functioneel knopenpat vooraan.

Dat gaat simpel zo:

1) je knipt het achterpand aan de stofvouw (vergeet niet 1cm van de midden achter af te doen als je het patroon met naadwaarde gebruikt)
2) Je tekent de kraag door zodat die aan de stofvouw kan geknipt worden. Leg hiervoor de schoudernaden van voor- en achterpand tegen elkaar. Leg daarop het patroondeel van de kraag en teken die dan verder tot aan de midden achter.
3) middenvoor teken je 3cm (2cm overlapping voor de knopen en 1cm naad) bij en je legt dit nu niet meer aan de stofvouw.
Voor het in elkaar zetten van de jurk, kan je de instructies gebruiken van bv. de Lotta jurk met knopenpat.


Ik gebruikte oranje metalen drukknoopjes als sluiting. Ik verstevigde de 2 kanten van het knopenpat met vlieseline. Je kan ook kamsnaps gebruiken of echte knoopsgaten maken.


Het kraagje biesde ik af met paspel. Ik gebruikte hiervoor gewone paspel want het hoeft niet te rekken. De kraag werd ook gewoon verstevigd om mooi te vallen.
En de kapmouwen om er een zomerse jurk van te maken.


Ik tekende de halve cirkelrok met de tekening mooi in het midden, zowel voor als achter.
Niet te zien op de foto, maar het bovenstuk werd volledig gedubbeld.
Verder geen aanpassingen.
Omdat het tricot is, had ik kunnen opteren om een maatje kleiner te tekenen en te verlengen, maar ik behield de 3 jaar omdat deze jurk bedoeld is voor de warmere dagen en ik zeker ben dat deze kleine meid tegen dan weer flink zal gegroeid zijn.







Jurk: stof: Finch Fabrics - patroon: Ileana pattern hack
schoenen: Bisgaard

Maar er is meer!

De lap was zó groot, dat ik er nog een 2de jurkje kon uit knippen. En dan bleek er nog een paneeltje over te zijn.
Toen bedacht ik zo, misschien kunnen we dat wel veilen om De Stoffenmadam te helpen. U hoorde het waarschijnlijk al, maar de winkel werd vorige maand volledig verwoest door een brand.

Ik maakte er dus nog eentje. Wel met een A-lijn rok deze keer. De achterkant heeft geen tekening van de beer en het konijn.
Afmetingen zijn: oksel tot oksel is 32 cm, lengte is 53cm. Het komt overeen met een 104-110.





Dit jurkje zal geveild worden op de Facebook pagina van Zowiezo Handmade
We starten vanaf 18 euro. De volledige opbrengst gaat naar De Stoffenmadam.
Volg deze link om te bieden.

Verder is er nog een paneeltje waarop je kan bieden. Het bloemenveld is niet meer volledig, maar de beer en het konijn zijn wel intact. Zeker nog genoeg voor bv. een Candy Dress, een shirt, een pyjama...
Bieden kan ook vanaf 15 euro op deze link.


Rest me nog te vragen om uw goed hart te laten spreken, Finch Fabrics te bedanken voor hun gulle gift en te melden dat dit stofje vanaf maart in de winkels zal liggen.

15 opmerkingen:

  1. Supermooi ! Hopelijk wordt dit kleine meisje niet te snel groot ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooohhh Zo mooi!!!!! Verliefd! (Op dat kleine meisje en op dat kleedje! ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, Marie-Paule, zo mooi! En wat een lief snoetje heeft ze toch <3
    Dankjewel alvast om te veilen voor Madeline. Dikke kus, An x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi jurkje. Mooi kraagje met die paspelband. Hier is er net zo'n kraag (aan een hemdje dan wel) van onder mijn naaimachine gerold. Blogbericht en foto's zullen hiervan verschijnen één dezer dagen.
    Groetjes, Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh, ik ga straks mijn dochter even meten...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh, ik ga straks mijn dochter even meten...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi gemaakt ! Ik heb een bod gedaan op het jurkje !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh! elke keer ik dit stofje zie, wordt ik verliefder en verliefder! <3

    BeantwoordenVerwijderen