zaterdag 16 januari 2016

Meet my younger sister

Kerst is al even gepasseerd, maar ik wil nog graag tonen wat ik voor mijn jongere zusje maakte.

Bij ons is het de gewoonte om kaartjes te trekken en een cadeautje te geven op kerstavond.
Niks fancy, gewoon gezellig.
Afgelopen jaar, voor het eerst sinds we ermee begonnen zijn, trok ik de naam van mijn jongste zus, Marie-Sofie.
We leggen dan lijstjes aan en daar kopen we dan een cadeautje van.
Maar ik wilde wat anders.
Ik wist nl. dat ze heel graag een type jurk wilde die ik ook al voor mijn dochter gemaakt had.
We hadden al haar maten genomen, omdat ik al halvelings beloofd had van het eens te maken. Maar we zouden samen nog stof van kiezen... En dat kwam er dan niet direct van...

Anyway, kerst was dus de ideale gelegenheid om alsnog die jurk voor haar te maken.
Met haar husband-to-be als partner in crime ging ik op zoek naar stof.

En dit werd het dan!


Ik vertrok van de Julia Sweat van Compagnie M en tekende er een rok aan.
De Julia sweater in XXS met de diepe halsuitsnijding, ik nam de lengte van de 12j en verkortte de trui daarmee ong. 7cm. Ik maakte de mouwen nét iets breder door aan de bovenkant wat ruimte bij te tekenen.
De boord van de trui knipte ik in de helft en zo 4 keer (2 keer voor, 2 keer achter), omdat die hier niet dubbel gevouwen wordt.
De rok tekende ik door de breedte van de taille te nemen (onderkant van het voorpand), en dan 10 graden schuin naar beneden te tekenen. Voor de lengte van de rok nam ik de maten bij mezelf op, omdat mijn zus en ik even lang zijn.
De rok wordt dan gewoon onderaan de tailleband vastgemaakt.

Stay tuned, Marte (Compagnie M) zal binnenkort een tutorial op haar blog zetten zodat jullie ook aan de slag kunnen met deze jurk.



De stof kocht ik bij de Stoffenverkoop in Hoogboom-Kapellen.
Het is een rekbare dikkere tricot (rekbaar in beide richtingen) en warm genoeg voor de winter.
Het heeft zo een leuk ruitjesmotiefje.


Ik koos ervoor om het voorpand in 3 delen te knippen en legde het middenstuk tegen de draadrichting voor een subtiel speels effect.


In de tailleband maakte ik 2 knoopsgaten van ong. 2cm en daardoor stak ik een koord (paracord die je ook in de Action kan vinden) en 2 koordstoppers voor het sportievere effect.


Verder gebruikte ik dezelfde stof voor de mouw- en halsboorden.


Toen ik het cadeautje gaf, was dat onder 1 voorwaarde... Dat ik foto's mocht nemen van haar voor de blog. Natuurlijk kwam ze daar niet spontaan voor langs! Dus trok ik met mijn camera naar haar en toen kon ze er niet meer onderuit.
Ze wilde niet herkenbaar op de foto.
Hahaha, daar zijn zussen toch voor om dat net wél te doen.


Geef toe, ik heb toch een mooie zus!
(En jaja, ik hoor u al denken, jullie lijken echt niet op elkaar. Ik weet het. Ik zeg altijd dat ik verwisseld ben in het moederhuis...)




Jurk: patroon: Julia sweater patter hack - Compagnie M / stof: Kapellen

23 opmerkingen:

  1. een superleuk exemplaar! valt volgens mij nog mooier zonder t-shirt eronder maar uiteraard is het daar nu te koud voor ;-)
    heel leuke stof ook, ik wou dat ik je zus was (ook al heb ik zelf ook een heel erg leuke zus hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaaauw, dit is wel echt helemaal de max zeg!! Keiknap!! Ik kijk al uit naar de tutorial, maar met jouw tips lukt het vast ook wel. Ik ga het straks nog pinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeilijk is het niet, maar Marte kan goed tutorials schrijven, dat laat ik aan haar over!

      Verwijderen
  3. Chapeau!!! Zo gewoon mix en match hoppa een nieuw patroon! Ik zou er niet aan durven beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt niet moeilijk. Dat zijn de leukste, minum inspanning, maximul resultaat. Ik wil het je wel uitleggen op ons weekend in februari ;)

      Verwijderen
  4. Dat heb je weer eens prachtig gedaan! Jouw zus heeft geluk met zo'n naaitalent in de familie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooohhhh mooi!
    En jij hebt niet alleen een mooie, maar ook lieve en toffe zus! Zo kom je nog eens ex-collegaatjes tegen :)
    En heel tof kleedje ook :) ik ga zeker bij Marte kijken voor de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. knap! en ook het kleedje heel mooi gedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze hoeft zich nergens voor te verstoppen. Ze straalt in jouw jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi! Zo een tof kleedje wil ik ook wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige jurk ! En jouw zus mag gezien worden, inderdaad ! Had Marte al niet eens iets gedaan met de Julia en een jurk ? Of vergis ik mij? Ik ben wel altijd blij met een extra tuto want zoiets uitwerken kan ik niet hoor. Ik kan het alleen naaien met de juiste instructies. Knap gemaakt ! En jullie kozen een toffe stof.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdens de Louisa testdag hadden we het erover. We hadden het met 3 al getest. Maar de tutorial was er nog niet van gekomen. Marte was er vorige week mee bezig dus zal wel niet lang meer duren.

      Verwijderen
  10. Echt mooi en een geweldige stofkeuze!!

    en ook al lijken jullie geen zussen, jullie zijn beide prachtdames :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat kan jij toch goochelen met patronen! Heel leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zou me stress bezorgen om een kleed voor één van de zussen te maken, maar het gaat je heel goed af :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen