zaterdag 23 januari 2016

Meet the Husband

Hoewel die niet echt 'mijn man' is, want we zijn niet getrouwd.
Maar hoe noem je anders je partner als je 40 bent, al bijna 9 jaar een koppel bent en een kinderen hebt samen.
'Vriendjes' heb je al je 20 bent en alles nog vrijblijvend is, toch!?
Een gepaste term moet ik dus nog vinden...

Anyway, de man des huizes verraste me rond kerst met de boodschap dat ik een nieuwe naaimachine mocht gaan kiezen op zijn kosten.
Ik had de maanden ervoor op vrij subtiele wijze (volgens hem iets minder subtiel) laten vallen dat mijn huidige Brother niet meer echt aan mijn eisen voldeed. Ik was in de naailes ook beginnen stikken op een Bernina en ontdekte heel snel het verschil in robuustheid en afwerking.
Die boodschap kwam als geroepen dus. Ik ben heel erg in mijn nopjes met de Pfaff Performance 5.0 die ik binnenkort mag gaan ophalen in de winkel.

"Maar", zei hij, "Maar, nu moet je toch ook wel eens iets voor mij maken". Dat was er in al die tijd nog niet van gekomen. Ik vind het niet zo makkelijk, voor een man naaien. Stoffen zijn moeilijk te vinden, en patronen zijn ook niet zo veel te vinden. Maar toen de laatste La Maison Victor in de bus viel, ontdekte ik het patroon van het toffe Cliff hemd, met een speciale rugpas. Als je dan iets naait, dan wil ik wel dat het nét wat anders is dan wat je gemiddeld in de winkel vindt.

Op zoek naar stofjes, botste ik op een heel mooi Art Gallery stofje dat prima geschikt moest zijn voor een mannenhemd.
En toen kondigde hij aan dat hij dat hemd graag wilde meenemen voor hun jaarlijkse managersmeeting in Bordeaux... de volgende week...
Weer even naaien tegen de klok dus!
Maar het lukte...



Hij wilde graag het hemd combineren met zijn nieuwe colbert van Dstrezzed.
Die heeft hier en daar een bordeaux accentje.
Dus naaide ik in het midden van het hemd een bordeaux knoopsgat met een dite knoopje.




En ook aan de manchetten liet ik dat bordeaux knoopsgat terug komen.


De knoopjes recycleerde ik van een oud hemd van hem.


Ik moet eerlijk bekennen dat ik superblij ben met dit patroon.
Alles paste mooi. De kraag, de manchetten.
En de maat zit hem als gegoten. Volgende keer misschien de mouwen nét een cm of 2 verlengen.



De rugpas dan.
Het was even puzzelen, maar ineens maakte ik de klik en zat het in elkaar. Die delen overlappen schuin over elkaar...


Het enige wat ik nog zou moeten veranderen aan het patroon, zijn die plooitjes die zich thv de armsgaten op de rug vormen. Ik zag het hemd al bij verschillende mannen en die plooien zitten er bij iedereen. Dus het heeft eerder met het patroon te maken, dan met de man, denk ik.
Maar goed, heel erg stoort het niet.


Hij is heel tevreden, zei die.
Missie geslaagd?



Hemd: stof: Art Gallery - Madeline De Stoffenmadam / patroon: Cliff hemd La Maison Victor
broek: Matinique
Schoenen: Sacha
Colbert: Dstrezzed

34 opmerkingen:

  1. Wauw super! En die stof is ook perfect. Hier wil de man des huizes ook een hemd. Ik wacht nog even op de Theo want hij is ni voor speciallekes (rugpas)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ma hoe schoon is dat! Heel leuk ook met die rode knop als accent! Ook het rugpand vind ik geslaagd, knap! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend. In love met die bordeaux accenten. Subtiel maar toch aanwezig. Dat zou ik hier ook verkocht krijgen. Ik wacht geduldig op de Theo. De man draagt hier enkel slim fit en tot nu toe blijf ik wat op mijn honger zitten met de bestaande hemdenpatronen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knip mode nov 2013, ook online te verkrijgen, slim fit en uitstekende pasvorm (op mijn blog😊)

      Verwijderen
  4. Waauw, daar heb ik alleen maar bewondering voor! Misschien dat ik er me op het naaiweekend aan waag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk hemd. Je hebt helemaal gelijk... bij het naaien vergeet men helaas de mannen al eens. Maar jij hebt het helemaal goed gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. waw die is mooi geworden, dit model werd ook al besteld door de man des huizes (hier wel een echt getrouwd exemplaar ;-) ) en dit in een soft cactusje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw dat heb je netjes gedaan zeg! Ik houd wel van een overhemd dat net een beetje anders is. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Héél mooi. Mocht het nu tot maat XXXL gaan voor mijne vent... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het enige wat ik ooit maakte voor men man was een 'marcelleke' waar hij een jaar voor heeft moeten zagen :)... dan vind ik deze prestatie wel veel straffer! En zo hard zijn best doen om te poseren :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, heel geslaagd en heel speciaal die rugpas! Je Pfaff dubbel en dik verdiend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi zeg! Ik ben fan van je stofkeuze, dik in orde!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, mooi! Mijn oog viel ook direct op dat hemd in de Maison Victor. Perfecte uitvoering.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fan van de stofkeuze en accenten, geen fan van de rugpas, creeert een 'ophang' effect op de rug !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig ! Ik ben ook weg van dit patroon en wil er mij ook eens aan wagen aan een mannenhemd. Hier ook een niet getrouwd exemplaar, de man des huizes en ik, maar ik spreek ook altijd over mijn man, hihi. Na meer dan 21 jaar samen te zijn, 18 jaar samen te wonen en twee kinderen mag dat wel hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik blijf hier maar vol bewondering naar kijken. Echt zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tof gedaan!! Die plooitjes zie je inderdaad bij iedereen, wel een beetje jammer, want ik vind het ook wel een leuk patroon. Maar over het algemeen ziet het er toch heel knap uit he.

    Mijn man wilt ook een hemd, maar geen slim fit, dus dit patroon zal het voor hem niet worden. Ik moet nog eens kijken wat het wel wordt. Ik denk een klassiek model. Het stofje dat hij gekozen heeft is wel wat specialer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Joepie! Manlief mag ook voor de muur poseren! Mooi hemd! En die plooikes, ja... Het stoort me niet, maar ze hadden bij LMV het wel mogen aanpassen.
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste dacht ik achteraf ook. Maar ik zag het niet echt op de fotl van het model...

      Verwijderen
  18. Knap! Héél mooi hemdjes en een prachtig stofje! Ik wil ook wel een man zoals die van jou ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal hem af en toe eens naar jou sturen als ik wat rust nodig heb :p

      Verwijderen
  19. Tof hemd, prima stofkeuze ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Waw Marie-Paule, uw vriendje ;-) is looking good en poseren gaat hem ook goed af! En de details, rode knoopsgaten en rood knoopje, super, het zijn die kleine details die het maken. En chapeau dat je iets naait voor je man, zover ben ik nog lang niet hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Echt prachtig. Supermooie stof, mooi patroon. Ik ben fan

    BeantwoordenVerwijderen
  22. heel mooi zeg! leuke stof, en die rug is echt de max! Ik naai ook niet bepaald voor mannen, dus dit was me nog niet eens opgevallen als ik de LMV las! Misschien nog eens terug bekijken, want aangezien ik hier ook een man/vriend/lief/... (ik zit met exact hetzelfde 'dilemma' als jij!) heb die zit te wachten op een naaisel voor hem! Maar de stoffen zijn gekocht en drie patroontjes gekozen, nog redelijk eenvoudig om erin te komen. Ik volg dus binnenkort je voorbeeld, met iets minder moeilijke patroontjes om te starten :-) Knappe man heb je trouwens ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! En zijn neus zal krullen ;) Veel succes met je mannen-naaisels!

      Verwijderen
  23. jij kan toch toveren he :) superleuk stofje, echt perfect voor je mannenhemd ! en wat poseert hij gewillig ! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Waw, heel erg mooi! Die rugpas is inderdaad top! Zou die er voor iets tussen zitten dat je die plooitjes krijgt? Als je het niet gezegd had, was het me waarschijnlijk niet eens opgevallen :-). Erg mooi hemd!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Su-per-mooi, echt! En zo professioneel geposeerd :-) Helaas krijg ik hier thuis geen hemd verkocht aan mijn man ...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig gemaakt, mooi overhemd en ja ik heb het patroon ook maar 't lijkt me een hele klus.

    BeantwoordenVerwijderen